In 2016 heeft Kansfonds ruim € 9,4 miljoen toegekend aan 541 projecten. Stuk voor stuk helpen de projecten omzien naar de kwetsbaarsten, zodat zij niet buitengesloten raken. We kregen 1.612 aanvragen binnen om projecten te financieren. Dat zijn er 452 meer dan in 2015.
Uit ervaring weten we dat hulp die dichtbij is en persoonlijk, het beste werkt. Daarom financieren we vooral lokale initiatieven. In 2016 hebben we er 541 mogelijk gemaakt. Grote en kleine. In de stad, in het dorp, in de buurt en in de wijk.
Kansfonds helpt mensen die willen omzien naar de kwetsbaarsten. Omdat zij dicht bij de mensen staan die het moeilijk hebben, zien juist zij wat er nodig is. Ze zetten bijvoorbeeld projecten op vanuit hun kerkelijke organisatie of buurtcentrum. Of vanuit hun belangenorganisatie of inloophuis. Hoe was in 2016 de spreiding van de projecten over de initiatiefnemers?
Kansfonds is er voor de kwetsbaarsten die zonder hulp buitengesloten raken – of die dat al zijn. Slachtoffers van geweld bijvoorbeeld. En mensen die eenzaam zijn en vergeten. Om welke mensen hebben we ons in 2016 bekommerd?
Ieder mens dat weer verder kan, heeft zijn verhaal. Over waarom zijn leven ontwricht raakte en over het duwtje in de rug waardoor de situatie ten goede keerde. Met onze projecten in 2016 kregen mensen weer de kans zich te herpakken. Hoop te houden. Zelfvertrouwen op te bouwen. Problemen aan te pakken. En krachtiger te worden, met hulp van elkaar.
PUBLIEKSCAMPAGNE VAN START
‘Je hebt het recht…’
We leven in een mooi land. Nederland. Met elkaar. Maar als je net even verder kijkt, is dat lang niet altijd zo. Er zijn veel mensen kwetsbaar door bijvoorbeeld armoede of eenzaamheid. Overal om je heen liggen kansen om kwetsbaren weer onderdeel van onze samenleving te maken. Soms moet je die kansen alleen even zien.
Kansfonds laat deze kansen zien met de publiekscampagne ‘Je hebt het recht…’. Zo heb je het recht een dakloze te groeten. Of om tienermoeders een betere start te geven. Het doel is om mensen te laten omzien naar elkaar. En om met elkaar weer meer een samenleving te worden.
In november 2016 ging onze campagne van start. Daarmee laten we zien waar we als fonds voor staan en vergroten we onze naamsbekendheid. De campagne is op tal van plekken aangekondigd, zoals in landelijke dagbladen en via Facebook en Twitter. Samen met de KRO-vereniging hebben we rond de campagne een special uitgebracht van Mijn KRO, die 370.000 huishoudens heeft bereikt.